3 May 2021 Meeting about collaboration Gallait 80

Present: Lieve, Katrien, Ronny, Severine, Raf, Jesse, Julie Excused: Philippe

Katrien voor SOTA: nood aan ruimte voor verankering, meeting, kantoor. zou niet dagelijks zijn, wel graag een ruimte waar dingen kunnen laten staan en een stuk muur. We zouden graag een planning ophangen, en wat getuigenissen van waar we mee bezig zijn. SOTA werkt ook graag mee aan het experiment van werken en wonen in de gedeelde ruimte, ook omdat dit heel sterk in het verlengde ligt van onze algemene filosofie en leefwereld.

Wat zouden wij er doen?

SOTA werkt op dit moment aan verschillende projecten: poltieke traject rond het nieuwe kunstendecreet, met name de fair practice poltieke traject rond de vernieuwing van het kunstenaarsstatuut (in samenwerking met leden van Jubilee) Fair Almanac 2022 Door 2 Door SOS relief

Het zou fantastisch zijn deze projecten vanuit dit huis (samen0 te ontwikkelen

Lieve voor Brussels Brecht Choir: volgend project, repetities zouden plaatsvinden in de Kriekelaar. handig en leuk om in het huis daarnaast te benutten voor voorbereidingen van 'parade'. Kostuums/maskers. connectie tussen 'amateurs' en professionals is een drijfveer om deel uit te maken van de applicatie Raf voor BBEC vult aan: ballon helpen doen opgaan. Als helium, niet als ballast, ook om op de 'lachspieren' te werken. bestuursvergaderingen zijn er, verder zijn er momenteel niet veel momenten waarop mensen samen komen. het samenbrengen van een kerngroep zal gesprekken vereisen binnen het koor. Over commoning: het gemeenschappelijk gebruik en beheer moet toch een doel hebben die die commoningpraktijk overstijgt? momenteel zijn er 28 leden in het koor - in dit project is er ook een samenwerking met andere groepen o.a. ICTUS en koor van Watermaal Bosvoorde

Ronny - hoe werkt het koor op vlak van 'coördinatie', financieel beheer? Lieve - engagement van sommige koorleden, die deze verantwoordelijkheden opnemen. wisselend en spontaan. 'Forum' en jaarlijkse evaluatiedag voor overleg. Ronny - dus eigenlijk koor = ook artist-run, verschil met Jubilee zit hem in de structurele ondersteuning waardoor er 2 personeelsleden zijn.

Philippe van ALLES ES JUST - iets liep mis met communicatie. Witlof festival in Haren en ALLES ES JUST in Schaarbeek: festivalcentrum in 3 rois. Breed gamma in activiteiten. Vanuit de werking van AEJ kunnen verschillende verbindingen ontstaan - veelheid aan activiteiten. 200 ste verjaardag van POGGE - opzet van tentoonstelling en overtuigen van schaarbeek om toe te treden tot de erfgoedcel Brussel. Veel vrijwilligerswerk - van hieruit is er wens om een 'plek' te hebben, ook voor 'stockage'.

Séverine - BNA-BBOT - werkt als organisatie op geschiedenis van de stad ahv verhalen en soundscapes van de stad - centrale medium = geluid. free database with more than 20 000 sound tracks. + maps. van hieruit worden samenwerkingen aangegaan voor publicaties, tentoonstellingen, producties...samenwerkingen met radiostations, kunstenaars,... methodologie = participatief, sociaal-artistiek. homebase = lakensestraat = bureau en 'uitleenbibliotheek' + opnamestudio en tentoonstelling. samenwerking ikv GALLAIT 80 in vorm van workshops,... lijkt een eerste mogelijke piste. Eigen plek is al veel werk, dus een structrule plek in de samenwerking is niet evident. In Schaarbeek gewerkt, maar al lang geleden. Dus interesse om project te initiëren.

Ronny - geluid lijkt een verbindende factor met potentieel voor een gezamenlijk project in GALLAIT 80.

Raf - synergie ligt voor de hand. samenwerking koor - BNABBOT was er al - gebruik van geluidsfragmenten + opnames laten opnemen in database. laatste productie ging over 'de stad' - heel erg georienteerd op de stad en alle problematieken die deze in zich draagt. verjonging is een belangrijk werkpunt voor de toekomst - misschien kan GALLAIT 80 hiervoor een startpunt zijn.

Ronny: gesprek met Hilde... Noordrand Brussel secundair onderwijs. 'Kunstenaar in de klas' traject Pascal Smet. Open voor voorstellen door kunstenaars om met scholen samen te werken. Voorziet tot 10.000 per project, min 80% voor kunstenaar, project op meerdere scholen inzetbaar. Onderwijs, workshops, kennismakingsmoment.

Julie: Emptor, Hoe eigendom beoefenen op andere, meer duurzame manier? Artistieke trajecten die elementen aanraken als commoning, gemeenschappelijk beheer, erfgoed. Project als 'het delen van vragen', kan zeker worden meegenomen naar Gallait 80, en een rol spelen in de activiteiten van de verschillende partners. Gebruik van huis: Reading Rooms, residenties (op regelmatige basis kunstenaars iets langer in Brussel te laten verblijven).

Jesse: home office van Jubilee is momenteel Hacktiris - deze is er tot eind augustus. Deze plek is meeting, office, bibliotheek. Voor deze activiteit zijn we op zoek naar een nieuwe plek. De zesde verdieping in Hacktiris heeft momenteel ook een aantal collectieve plaatsen zoals cinema-ruimte, common space. Welke gemeenschappelijke voorzieningen zijn zinvol en kunnen in GALLAIT 80? Jesse is ook geïnteressseerd om te bekijken hoe de cinema programmatie evt. kan verder lopen.

Ronny: andere kunstenaars van Jubilee Eleni, Vincent, Justin. Enkele van de individuele trajecten nodigen uit om workshops, langer verblijf in Brussel te organiseren. bv. justin's werk rond Brussel/ Eleni's werk rond 'parades' Vincent's werk omtrent situationisme, R&K's werk omtrent water en kunst als commons, Eleni's recente werk rond parrhesia en parades.. Brussel heeft in elk van deze praktijken een belangrijke plek.

Katrien: vraag naar diversiteit. 14 mei is snel. invulilng van het huis als commons is nog niet concreet.

Ronny: komt terug op 'humor' aangehaald door Raf

Raf: sérieux in het werk is groot - zoektocht naar integreren van 'humor' in het toekomstige werk

Ronny: het elitaire karakter dat hedendaagse kunst soms krijgt, is soms een terechte kritiek en een van de uitdagingen van dit project is een brug slaan naar collega's die op andere manier bezig zijn met kunst, en een publiek dat soms afhaakt omwille van het zogezegde 'elitaire karakter' van hedendaagse artistieke praktijken

Raf: link tussen situationisme en humor is niet ver weg - er zijn zeker synergieën...

Nota Jubilee:

Under the mulberry (Onder de moerbei)
COMMONING: FOR A POLYPHONIC RECIPROCITY

For some time already Jubilee has raised issues on the conditions of production in the field of contemporary arts. In these collective research trajectories questions on the legal and socio-economic context in which artists and art workers are operating have been addressed through the practice of artists themselves, rather than from a theoretical perspective. Ideas of commoning are no stranger to Jubilee, a non-profit that operates on cooperative principles.

With the call for proposals for the house on Gallait 80 that VGC puts at the disposal of artists and organizations, Jubilee is considering an approach that would be about 'putting things into practice'. We reflected on the value of commonality and of the gift, which Gallait 80 represents, and agreed that we needed to address both political responsibilities of VGC, the arts and heritage, in order to inhabit the house in a way can live up to what is lent to us.

Rather than 'doing projects about commons', Gallait 80 offers the opportunity to inhabit the house as an 'excercise in commoning'. In that way the house could become an agent in its own right, to connect the different inhabitants. It would become a medium for its inhabitants to perform new and diversified social relations. A 'commoning' test case could function as the underlying practice that not only allows the different agents in the house to perform their singular missions as producers, but also to interact with each other.

It would be a challenge for our different voices to come together as a polyphony; each with a singular voice, but coming together in that way that the sounds produced are harmonious, challenging, daring...

What we are looking for is a sound basis for experiment: performing commons, produces new commons, through which more autonomy can possibly be achieved. Coming together in the house would be a way to break with the radical individualism that has become the norm in many cultural policies. We also made the choice to bring in only a limited number of people and to reach beyond our usual peers from contemporary art.

Spaces in the house will not receive determinate users but rather functions. These we can decide upon together so as to make sure that the needs of all of us are addressed. As a starter we could already mention living, producing, meeting, storing...

Rather than cutting up the house in individual parts we would choose to keep the house as a whole. In that way it could actually become the medium that we described. It would create spaces in which we can 'contaminate' each other, with our different approaches, methodologies, interests... It would invite us to look for how we can be complementary, even adding new layers. But this of course is not easy and will be something that can only come about to the extent that we can win each other's confidence.

We can share a starting point, but the walk needs to be walked, with serendipity as our guide, and openness to each other a condition. Collaborating with other people is the most satisfying yet difficult thing to do. Collaborating on a logistic level is an absolute minimum for the core participants in this project. In a 'commons' arrangement particular agents (group or individuals) share rights to a specific resource, the house in this case. This differentiates commons from open access resources. Nevertheless once we've established the basic outlines of how the house could function we can consider how to open it up to more agents. Next to the core group there could be punctual collaborations set up for specific contexts and occasions.

In approaching all of you who have received this note – the only move that we claim to have initiated, from now on we're in this together if you want – we discern interests in art that weigh in on society. These interests, call it subjects, to a certain extent we already share. Art is not confined to an ivory tower, rather it needs to reach out, communicate, bridge that gap that has come between our potential audiences and our coded images.

There are many ways to engage in this ambition, but that's the ambition we set for ourselves in this house. We hope that you will join us in concretising that ambition and are looking forward to tracing out a road map how to go there together.

Notes Julie: *just one question "What we are looking for is a sound basis for experiment: performing commons, produces new commons, through which more autonomy can possibly be achieved"

what is the 'autonomy' you would like to achieve?

is autonomy what we would like to achieve or rather experience 'interdependency' or experiment with it and see how it brings us to (new) ways of understanding and further exploring our role and place in the ecology of the VG, Brussels, schaerbeek and abroad...as artists, organisations, producers...

*and one remark "Coming together in the house would be a way to break with the radical individualism that has become the norm in many cultural policies."

I think this is very negatively formulated.

'coming together in the house could, in this constellation and set-up, be a way to work on and bring to the surface the way our organisations, practices and the inspiration that comes with it depend upon our practices of sharing, even if on a policy level they are often considered as being part of a very distinct field or as a personal achievement.'